e
sv

Milyonluk pazar hayal oldu

Tüketici hızla artan sıfır araç fiyatlarına bir çözüm beklerken ÖTV şokuyla karşılaştı. Ucuz aracın kısa vadeli fiyatı düşerken, pahalı modeller uçuşa geçti. Sektör temsilcileri ise yapılan ÖTV düzenlemesini eleştirirken, araç satışlarında yeniden daralma döneminin başlayacağını söyledi. Ayrıca artık 1 milyon adetlik pazarın da hayal olduğu belirtildi.
avatar

Rıfat Şentürk

  • e 0

    Mutlu

  • e 0

    Eğlenmiş

  • e 0

    Şaşırmış

  • e 0

    Kızgın

  • e 0

    Üzgün

Yeni ÖTV düzenlemesini sektör temsilcileri değerlendirdi…

  • Ali Bilaloğlu (ODD): Sıfır araçta 1 milyon hedefine olumsuz etkisi olur. Vergilendirme yapısı gözden geçirilmeli.
  • Ali Haydar Bozkurt (Toyota Türkiye): Motor hacmi ve matraha göre kurgulanan demode vergilendirme sistemi acilen güncellenmeli.
  • Murat Şahsuvaroğlu (OYDER): Sıfır talebinde önemli azalma olacak. İkinci eldeki fiyat istikrarsızlığını tetikleyecek.
  • Hüsamettin Yalçın (Cardata): İkinci elde fiyatlar zirveye ulaşacak.

Otomotiv sektörü hafta sonuna ÖTV şokuyla uyanmasının ardından, sektör temsilcileri de yeni kararı değerlendirdi. ÖTV’de yeni düzenlemeyle birlikte ucuz aracın fiyatı düşerken (A, B ve C segmentleri kısmen) daha pahalı modellerin fiyatı da uçtu. Yerli modellerin hemen hemen her donanımında fiyat düşüşleri gerçekleşirken, en çok tercih edilen segmentlerin başında gelen C-SUV’lerin etiketleri yerden iyice yükseldi. Otomotiv Distribütörleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu: “ÖTV artışlarının otomotiv iç pazarın büyümesine ve yeniden 1 milyon seviyesine ulaşmasına olumsuz etkisi olacağı görüşündeyiz. Bu durum Otomotiv ekosistemindeki paydaşları da olumsuz etkilemekle beraber Türkiye’ye yapılacak potansiyel yatırımları, istihdamı menfi yönde etkileyecektir. Otomotiv sektörü olarak temennimiz en kısa sürede yeniden 1 milyon adetlik pazar büyüklüğüne ulaşabilmek ve ülke ekonomisine olan katkımızı daha da artırabilmektir. Son olarak otomotiv sektörü dünyada çok önemli bir değişim ve dönüşümün içerisinden geçerken otomotiv teknolojilerinde de çok sayıda yenilikler olduğu görülmektedir. Bu bakımdan da Türkiye otomotiv sektörüne uygulanan vergilendirme yapısının yeniden gözden geçirilmesi ihtiyacının bir kere daha ortaya çıktığı görülmektedir.”

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt: “2018 yılından beri güncellenmeyen ÖTV matrahlarının nihayet güncellenmiş olmasını olumlu olarak değerlendiriyorum. Bununla birlikte, yapılan matrah ve oran güncellemeleri üst ve lüks segmentlerde fiyat artışlarına yol açarken, orta ve alt segmentlerin çok fazla etkilenmediğini görüyoruz. Buradan anladığımız kadarıyla, özellikle yerli üretilen araçların desteklenmesi, ithal ve lüks araçların satışlarının azaltılmasının hedeflendiği görülmektedir. En başından beri söylediğimiz gibi, mevcut vergi sisteminin artık değiştirilmesi gerekmektedir. Sadece motor hacmi ve matrah fiyatına göre bir otomobilden az veya çok vergi alınması, demode bir uygulama olarak kalmıştır.”

SEKTÖR YENİDEN DARALACAK

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Şahsuvaroğlu: “Türkiye’de satılan her 10 aracın 6 tanesinin ithal modeller olması ve ortalama fiyatların 130.000 TL’nin üzerinde seyretmesi nedeniyle araç fiyatlarının daha da ulaşılması zor seviyelere çıkmasına neden olacağını düşünüyoruz. Tüketicinin, yükselme eğilimindeki kredi faizlerinin üzerine bir de ÖTV düzenlemesi (%60-80) ile araçlara ulaşım maliyetlerinin artması, talepte önemli bir azalma yönünde potansiyel taşımaktadır. ÖTV matrah düzenlemesinin yaratacağı olumlu etki ile ÖTV oranlarındaki artışın yaratacağı olumsuz etki birlikte değerlendirildiğinde sektörümüzü kısa ve orta vadede daraltacak bir düzenleme olduğunu düşünüyoruz.”

İKİNCİ EL FİYATLARI TEPE NOKTASINA ÇIKAR

Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın: “Matrah dilimlerindeki indirimler beklentilerin çok altında kaldı. Sadece 2 matrah diliminde indirime gidildi. Bu düzenlemeyle birlikte bundan sonra yerli araç üretimi ve yerli araç satışları daha fazla önem kazanacaktır. Bununla birlikte söz konusu matrah dilimlerinde yapılan indirimler ilk etapta yerli araç fiyatlarını biraz ucuzlatacaktır ancak sonrasında kurun da etkisiyle bu araçlardaki fiyat artışları yukarı yönlü devam edebilir. 0 km araç fiyatları bu matrah artışlarıyla artınca bunun en büyük etkilerinden biri de 2.el araç fiyatlarına yansıması olacaktır. Zaten son 1,5 senedir sürekli artış trendinde olan 2.el araç fiyatları bu ÖTV artışlarıyla daha da artacaktır. 0 km yeni araçlarda devam eden bulunurluk problemi de bu duruma eklenince 2.el araç fiyatlarında artışlar da en tepe noktalarına çıkacaktır.”

kaynak: karar

etiketlerETİKETLER
Üzgünüm, bu içerik için hiç etiket bulunmuyor.

Sıradaki içerik:

Milyonluk pazar hayal oldu

editörün seçtikleri EDİTÖRÜN SEÇTİKLERİ